Problemy z kołami - skąd się biorą?

Źle wyważone koła wpływają negatywnie na zawieszenie, sterowność oraz opony, a także wywołują drgania kierownicy. Jak to się dzieje?




Jeżdżąc autem często dosyć lekkomyślnie i bez zastanowienia wjeżdżamy na krawężniki lub inne nierówności. Może to się w znaczącym stopniu odbić na stanie felgi, a co za tym idzie, na komforcie jazdy i naszym bezpieczeństwie. Jak to się dzieje, że zupełnie nieświadomie przyczyniamy się do uszkodzeń kół?



Mało kto pojawia się u wulkanizatora po sytuacji, w której ze sporą prędkością uderzył bokiem opony w krawężnik. Jest to zdecydowany błąd, ponieważ warto po wszelkich tego typu zdarzeniach sprawdzić geometrię kół, gdyż istnieje szansa, że to z pozoru błahe uderzenie przyczyniło się do zmiany nastaw zawieszenia, w dalszej konsekwencji pogarszając właściwości jezdne naszego samochodu.

Przynajmniej dwa razy w roku - przy zmianie opon na letnie oraz zimowe - powinniśmy sprawdzać wyważenie naszych kół. Jeśli wybraliśmy opony całoroczne, znane także jako wielosezonowe, wówczas tym bardziej warto udać się do warsztatu w celu upewnienia się, czy z kołami wszystko jest w porządku.



Złe wyważenie felgi może się objawiać drganiami kierownicy w trakcie jazdy oraz rosnący hałas. Dalszymi konsekwencjami takiego stanu rzeczy będzie wyraźnie gorsza sterowność auta oraz ślady niestandardowego zużycia bieżnika. Skutkami, których nie będziemy mogli zauważyć, będzie zauważalnie szybsze zużycie części zawieszenia. Dobrze zatem uniknąć takiego stanu rzeczy i regularnie kontrolować wyważenie i zbieżność kół, co pozwoli nam uniknąć większych wydatków związanych z uszkodzeniem innych elementów samochodu.



Istnieje też kilka elementów, na które należy zwrócić uwagę, jeśli chcemy zmienić dotychczasowe felgi na inne (po takiej decyzji również radzimy udać się do warsztatu w celu sprawdzenia geometrii kół). Przeważnie kierowcy nie sprawdzają dokładnie wymiarów otworu centralnego oraz rozstawu otworów na śruby. Te drugie w przypadku niektórych modeli mogą być naprawdę podobne, ale podobne nie oznacza takie same!

Zwróćmy uwagę także na szerokość oraz osadzenie felgi - felga musi odpowiadać szerokości opony, natomiast jej osadzenie oznaczane jako ET symbolizuje odległość osi symetrii felgi od płaszczyzny przylegania do piasty. W zależności od materiału, z którego jest wykonana felga - stal lub aluminium - stosuje się różnego rodzaju ciężarki. W przypadku standardowych felg są one nabijane, natomiast przy alufelgach nakleja się je na metalową powierzchnię.



Zastanawiając się między alufelgami a felgami stalowymi, pamiętajmy, że żadne z nich nie są wyraźnie lepsze od drugich. Największa różnica dotyczy konstrukcji - aby felga aluminiowa była wytrzymała, musi być bardziej masywniejsza od stalowej, tak więc jej masa niekoniecznie będzie zauważalnie mniejsza. Na koniec, bardzo ważne jest również, by kupować akcesoria jedynie od oficjalnych dystrybutorów.



Mamy nadzieję, że nasz poradnik dotyczący najczęściej spotykanych problemów i dylematów związanych z kołami rozwiał wasze wątpliwości i pomoże wam podjąć przed nadejściem zimy odpowiednią decyzję, jeśli chodzi o volkswagen felgi samochodowe.

Komentarze